Dag 2 - Tempelcomplex van Karnak

9 juni 2019 - Luxor, Egypte

Na lekker uitgeslapen en gegeten te hebben zijn wij met de groep en onze gids Hassan in Luxor naar het tempelcomplex van Karnak vertrokken. Onze week zag er als volgt uit.

Weekagenda

Karnak was de enige keer dat wij op het heetst van de dag een excursie gingen doen zei Hassan. De rest van de dagen zouden wij of vroeg in de ochtend, of laat in de middag gaan.

Dat het heet was hebben wij geweten. Het was zo heet dat de opdringerige verkopers ons zelfs vroegen om in de schaduw te gaan lopen zodat zij ons daar lastig konden vallen.

Bij binnenkomst vertelde Hassan in het kort de geschiedenis van de tempel van Karnak. Vervolgens koos hij er wijselijk voor om in de schaduw te gaan zitten en ons los te laten.

Hassan verteld over Karnak Karnak zoals het eruit moet hebben gezien Karnak plattegrond 2 Hassan waarschuwt voor de hitte

Hieronder zie je een aantal foto's om een indruk te krijgen van het complex. Aan het einde van deze pagina heb ik een link geplaatst naar de wikipedia pagina die alles verteld over deze tempel(s)

IMG_2677 IMG_2716IMG_2715IMG_2560IMG_2714IMG_2729IMG_2721IMG_2691IMG_2735IMG_2734IMG_2712 IMG_2717

Alleen als je er zelf staat zie je pas goed hoe enorm groot en hoog alles is.

IMG_2726IMG_2731IMG_2732

Hier zie je overblijfselen van de hellingen waarmee de oude Egyptenaren in staat waren die grote stenen op te stapelen.

Rames II en Nefertari Nefertari

Rames II en één van zijn vrouwen Nefertari. Zij was zijn favoriet.
Nefertari klaagde dat zij altijd kleiner dan Ramses werd afgebeeld en wilde als gelijke behandeld en afgebeeld worden. (Emancipatie old school)
Het tegenwoordig veel door vrouwen gebruikte dwangmiddel van geheelonthouding om hun zin te krijgen ging in die tijd niet op. Ramses had een heel harem. Er was er dus altijd wel eentje te vinden die wel wilde.....
Ramses was toch wel heel gek op haar en heeft het later bij Abu Simbel goedgemaakt door Nefertari net zo groot te laten afbeelden.

IMG_2690Obelisk van Thoetmosis IIMG_2695

Oorspronkelijk stonden er in Karnak 16 obelisken. Daarvan zijn er nog drie over. Nou ja, drie....twee. Eentje viel om bij de reconstructie van het complex omdat Faruq het touwtje niet goed vast hield. Deze punt is wat er van over is gebleven.

IMG_2682 Sfinxen van NectaneboSfinxen van Nectanebo3 Sfinxen van Nectanebo2

De sfinxen van Nectanebo2 zijn geweldig om te zien. Wat een werk moet dit zijn geweest..

Heilige meer van Amon-Re
In het heilige bad van Amon-Re wilde wij graag springen. Het was echt niet uit te houden zo heet was het.
Dit enorme bad van zeker 100x100 meter, gevuld met Nijlwater, was bestemd voor de priesters die hier eerst een bad namen vóór zij de tempel betraden.
We mochten erin. Maar ja, geen handdoek..

IMG_2672 IMG_2751

Gauw verkoeling zoeken in de bus.

Wikipedia tempelcomplex van Karnak