Dag 6 - Tempel van Luxor

13 juni 2019 - Luxor, Egypte

Vandaag alweer de 6e dag van ons avontuur. Op het programma stond een bezoek aan de Luxor tempel en een kutjestocht……
Voor dat laatste onderdeel was veel animo onder de heren in het gezelschap. Helaas bedoelde Hassan een koetsjestocht.
Bea was niet geheel overtuigd dus ging dat laatste onderdeel voor mij niet door…

Voor ik met de Luxor tempel ga beginnen wil het eerst even hebben over Mohammet van housekeeping.
Mohammet maakte onze kajuit twee keer per dag schoon. Niet dat dit nodig was maar ik had hem 5 euro fooi gegeven wat voor hem bijna een weeksalaris is vernam ik. De beste jongen had het er maar druk mee want dit had hij van iedereen gekregen geloof ik. Mohammet grote blij….

Elke dag was weer een verrassing wat wij op ons bed aantroffen. Hij was erg creatief met onze handdoeken, kussens én gordijnen. Deze creaties wil ik jullie niet onthouden.

IMG_0228IMG_0202IMG_0227IMG_2642IMG_0198IMG_0199

IMG_0212
Ik heb ook een keer één van mijn creaties voor hem achtergelaten.
IMG_2643
Mohammet "Grote blij...."

Dan nu de Luxor tempel.

De Luxor tempel was eerst alleen een tempel van Imhotep, een priester. Niet te verwarren met dé Imhotep die de piramides van Gizeh heeft ontworpen.
Ramses vond het maar niks dat Imhotep aanbeden werd. Maar zijn tempel afbreken mocht niet. Dus slim als Ramses was heeft hij er een grotere tempel omheen gebouwd.
Nu zeg ik er eerlijk bij dat ik niet geheel heb zitten opletten toen Hassan over deze tempel vertelde hoor. Inmiddels had ik wel genoeg stenen gezien. Dus er zal best iets in mijn vertaling verloren zijn gegaan….

Wat wel correct is blijven hangen is dat de tempel van Luxor en de tempel van Karnak, waar wij aan het begin van de week zijn geweest, met elkaar verbonden zijn via de laan van de Sfinxen. Deze zie je hieronder.

IMG_3150
Laan van de Sfinxen in Luxor

Het verhaal gaat dat de god Amon-Re in Karnak woonde en zijn vrouw Moet in de Luxor tempel. Een keer per jaar ontmoeten zij elkaar voor een groot feest door over de laan van de Sfinxen te lopen. Deze laan is een paar kilometer lang en loopt door de gehele stad.

Hieronder een aantal foto's van de tempel zelf. Zeer indrukwekkend allemaal.

IMG_2762IMG_2819IMG_2820IMG_2822IMG_3128IMG_3130IMG_3124IMG_3127IMG_3137IMG_3115IMG_3123IMG_3121IMG_2779IMG_2801IMG_3112IMG_3111IMG_2789IMG_3110IMG_3107IMG_2796IMG_3136IMG_2823Bea_LuxorIMG_3103IMG_2787IMG_2764IMG_2824IMG_2775Het laatste avondmaal

De Luxor tempel huisvest ook een moskee. Dit past totaal niet in het geloofsbeeld van de oude Egyptenaren. De moskee is daarom ook veel later gebouwd toen de Islam in opkomst kwam. Momenteel is zo een 85% van de Egyptenaren moslim.

De moskee staat bovenop de oude tempel. Bovenop?! Ja, bovenop. De tempel van Luxor heeft namelijk voor lange tijd verscholen gelegen onder het zand en slib wat de Nijl tijdens haar overstromingen heeft achtergelaten.

Op de foto hieronder zie je de moskee met de toegangsdeuren op grote hoogte. Dit is niet logisch. Maar als je bedenkt dat de rode lijn aangeeft tot waar het zand heeft gelegen dan begrijp je het beter.

IMG_3132Moskee Filmpje: Moskee

De tempel is in hele goede staat omdat het tijden beschermd onder de grond heeft gelegen.

Er was binnen het tempelcomplex zelfs een christelijke kerk. Zie hieronder een afbeelding van het laatste avondmaal

Het laatste avondmaal

Zoals ik vertelde lagen er in de tempel van Philae in Aswan allemaal katten. Hier in Luxor lagen allemaal honden. Goed gevoed maar compleet uitgeteld door de verzengende hitte.

IMG_3145IMG_3144IMG_3146IMG_3147

IMG_2826IMG_3140 Filmpje: Zo blaft een Egyptische hond

Op alle foto’s lijkt het dat het best aangenaam was. Je moet weten dat het die dag rond de 40 graden was. En dat daar in de tempel géén wind stond. Bloedheet dus..

IMG_3153IMG_3152IMG_3151IMG_3154
Na ons bezoek aan de tempel zijn wij weer teruggegaan naar de boot om lekker op het dek van een drankje te genieten.

Morgen alweer de laatste dag…